Uannonsert bloggpause, ble det visst!


Men nå er jeg her igjen. Det var bare den desember måneden da jeg i hele mitt voksne liv var snilleste mot meg selv, juleforberedelser var på minimum, likevel ble det godt feiret og ingen som tro over dørstokken manglet noe, tror jeg. Selv blogging ble visst kuttet ut, uten at det forsåvidt var planen. photo_4 photo_7 photo_8

Jeg bakte lefser, som du kanskje så tidligere og for første gang bakte jeg krumkaker. Kjøpte jern og tenkte at det ville jeg ha fra nå av. De kjøpte er stusselige og smaker kunstig..

photo_12

photo_11

Mannen lagde pølser, jeg var assistent.

photo_10

Den største skylda for å ikke ha blogget får min egen plutselige ide ta; nå skulle det broderes og strikkes julegaver ! Brodert nisseløper til søsters Porsgrunnservise ble ferdig med nød og neppe. Den kunne godt vært en nisse lengre, men det hadde jeg ikke rukket.

photo_16

photo_9

Skappelinspirert jakke til venninnen ble ferdig i god tid før hun kom hjem til gamlelandet.

photo_13

Skappeljakke og -genser til døtrene måtte monteres i romjula, til tross for iherdig strikking i løpet av novemberkursene jeg var på. Dermed måtte de pakkes inn umonterte med et unnskyldningsvers- og strenge grenser for vasking av plagg! 😉

photo_6  photo_5

photo_4

kristis skappelNå vil jeg gjerne brodere en nisseløper til meg selv… Jeg har også nisseservise, så har jeg et langtidsprosjekt liggende; Tine Solheims fletteteppe.
Videre har jeg anskaffet meg ebok fra Amazon.com: Morehouse Farm Critter knit, volume 1.   Men kjenner jeg meg sjøl rett, ramler andre innfall inn i hodet mitt underveis i året!

Julen har budt på selskapelighet i veksling med latskap i sofakroken, altfor lite fysisk utfoldelse (is, snø, regn, og aller mest; heftig vind!) vi hadde middag her alene julaften, ikke engang mamma var her, hun har fått noen ryggplager som oppsto da hun var til lunsj her søndag uka før jul m søster og svoger, hun var på sykehuset fra søndag 22.Til 4. Juledag. Vi var oppe der med gavene hennes på julaften ettermiddag. Nå er hun hjemme igjen, men ikke særlig bedre. Må vel ta tiden til hjelp.

photo
2. Dag var kusine med tvillingdøtre, Kristis kjæreste og tanten min her til middag, det var jo hyggelig. 3. Dag kom søster og svoger til mat og drikke. Det var også kjempestas å bli bedt i dameselskap dagen etter, for da hadde jeg laget mat og dekket pene bord i flere dager på rad.
Nyttårsaften dro Carly til venninne på Kongsberg, så henne ser vi nok ikke igjen før skolen hennes starter opp, bli får vel se henne i vinterferien. Kristi er fremdeles hjemme og siden kjæresten er herfra også, er vi heldige å se dem ofte. Faktisk var de her på nyttårsaften i går. Jeg skal på jobb igjen i morgen, og da er det ofte at jeg hiver jula ut. Ikke sånn i år, jeg lar det være til søndag.. I dag har jeg vært altfor tidlig oppe til å ha vært seint i seng i natt, men jeg har vært ute i dagslyset med gamle Emmahunden og paraply mot regnet, laget meg et nålebrev av et lite loppemarkedsbroderi og gjort ferdig noen hekledee grytelapper.

grytelapper

photo_1  photo

Jeg laget «pulled pork» og coleslaw til middag, Under ser du desserten jeg laget; knuste ingefærnøtter med vaniljekesam og mandariner. Det ble veldig godt.

dessert

I had a long blog break, unintended, but am back now. Christmas came and went with a little preparations, not as many as before, but it was enough! Bill made sausages and I made «krumkake», never done that before.  We had a good portion of visitors for dinners, which I like, but also some long mornings or afternoons of doing nothing. I was also invited to a dinner with a bunch of other ladies, that was nice. My December month consisted of needlepoint and knitting like it was a matter of life or death. My sister got a table runner with the same pattern as the mugs and plates we both have for Christmas. I want one myself now! The girls got knits, I was late with them, so sewing it all together happened between Christmas and new year. Now Carly has gone to a friend in Kongsberg and won’t return to her hometown until February some time, she goes back to her school straight from her friend’s house on Sunday. Kristi is still at home, that’s nice. She goes back to school Monday and will drive with Bill to Kongsberg that day. Then it’s just me and Emma in the middle of the week again.
Today I’ve made pulled pork and coleslaw for dinner and a dessert of crumbled ginger snaps, vanilla yoghurt and tangerines.then I finished some pot holders and made a pin » cushion»( more like a book) of some velvet and a flea market embroidery. Tomorrow I’m going back to work.

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Uannonsert bloggpause, ble det visst!

  1. petronella sier:

    Hei Lisbeth og Godt nytt år. Så utrolig koselig at du blogger igjen. Har savnet de fine hverdagsinnslagene dine. Men det må være lov å ta seg en pause nå og da. Pauser er viktige energikilder og det trenger vi. Gleder meg til videre bloggkontakt gjennom dette nye året – Klem til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

