Om å snu i døra, litt om Paraguay og besøk hos venninne fra jeg bodde i Sør-Amerika- og bare èn setning om ull.


Jeg er ikke særlig spontan av meg og liker at ting går i » sånn passe» fart, det trenger ikke skje noe hver helg osv.. Nå kom vi jo hjem fra ferie på søndag, men for lenge siden var det bestemt at jeg skulle besøke en venninne fra tiden i Paraguay fra onsdag til fredag. Så da var jeg på veien igjen med frokost i handa og kaffe i koppen onsdag morgen. Jeg skulle til Lørenskog og der har jeg ingen bekjente fra før. De to årene jeg bodde i Paraguay er jo kjempelenge siden (1983-85), men det er jo et minne for livet å bo i en landsby på bygda i et land med en så annerledes kultur enn vår egen- og jeg lærte mye jeg ikke ville lært ellers. Og så traff jeg mange hyggelige og interessante mennesker, noen holder jeg fremdeles litt kontakt med nå som vi har Facebook.
Det var kjempehyggelig å være sammen med forhenværende kollega og venn. Sist vi så hverandre var i fjor, da kom hun og besøkte meg her på Rjukan.
Det var sinnsykt varmt de dagene, og klage på det skal jeg aldeles ikke, men turer i skog og mark var bare svette som sved i øynene, jeg hadde dessuten glemt å slenge joggeskoene i bilen (også de som var så fine og nye! Og gode!!) Venninnnen hadde nok tenkt at vi kunne gått litt mer og lengre, men jeg kokte både innvendig (man er da ikke helt ferdig med overgangsplager!)og utvendig, så det ble ikke mye spasering. Og ikke var jeg framme med strikketøyet en eneste gang heller, bare tanken på ull, alpakka og mohair ga meg grøsninger.

I am not usually characterized by spontaneity, I like things to move forward in a relatively slow pace, I don’t need any program for every weekend year round..
We got home from our holiday on Sunday and Wednesday I was on the road again with a travel mug of coffee and breakfast in hand since it was decided a while ago that I was going to visit a friend in Lørenskog outside of Oslo. We worked together for a year while I lived in Paraguay in 83-85. It is a memory for life living in a little village in a country with a culture that different from your own, I learned things I most likely wouldn’t have otherwise and I met people I to some degree still are in touch with, mainly through Facebook now..
It was really nice staying with my friend and colleague from back then. Last time we saw each other was last summer when she came to visit me here in Rjukan. While I was there it was insanely hot weather, I felt hot inside and out (past 50 still affected by menopause). My friend had planned a vouple of walks in nice woods but I felt as if I was melting and on top of that I forgot to put my new, soft running shoes in the car! I didn’t take my knitting out either, the thought of holding wool gave me the shivers!
187188
Hun bodde i 11. etasje og jeg sto stadig på balkongen og kikket ut langt over grantoppene og utover Lørenskog. Jeg syntes det var så facinerende og flott! Hun kunne se tettbegyggelsen og utover på landet derfra og jeg var overrasket over hvor stille det var tiltross for at vi var nær to store kjøpesentre. Også om kvelden var det fascinerende og se alle lysene i mørket for meg som bor i en trang dal.

She lived on the 11th floor and I was continuously amazed at the view in all directions above the trees, amazed at how quiet it was, after all we were close to two shopping malls, and also at night I was mesmerized by all the lights out there in the dark.
223
Jeg følte meg traktert som en prinsesse, og fikk også mat fra Paraguay mens jeg var der, gnocchi og milanesa. Veldig godt!
222186
Nå skal jeg prøve å lage Milanesa selv en dag.
I’ll try and make milanesa myself one of these days…

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

