Ålesund- Romsdalsalpene- Vinstra- hjem igjen

På vei hjemover hadde vi planlagt en overnatting på Vinstra, så på lørdag formiddag satte vi oss i bilen igjen og da kom finværet også. På vei ut fra Ålesund la vi veien om Åndalsnes og over Dombås og så ned Gudbrandsdalen. Dette er på vei ut i Tresfjord, et sted jeg gav meg helt over for hvor vakkert det var. Her ser du mot fjellene i bakgrunnen i bygda og om man snur seg ser man utover den vakre fjorden. Jeg har forresten ofte beundret denne utsikten på Karis blogg «Vakre tanker» !

On our way home we had planned taking the route via Åndalsnes and Dombås and stay overnight in Vinstra, Gudbrandsdalen. Leaving Ålesund you get to a place called Tresfjord where these mountains are the backdrop and the view out the fjord is spectacular. I have admired these mountains many times on Kari’s blog.

Fjellene over er en del av det som kalles Romsdalsalpene og selv om jeg ikke fikk det fram på bildene, var de utrolig nær veien og sinnsykt bratte, nesten beklemmende, selv for en som er vant til å bo på Rjukan!

The mountains above is a part of what is called the Romsdal’s Alps and even though I was unable to show it with photoes they were incredibly steep and close to the road, almost suffocating even for someone like me living with the mountains surrounding my own town, Rjukan.

Da landskapet åpnet seg litt mer stoppet vi for litt mat fra kjølebagen og fra en av Ålesunds bakerier, samt litt kaffe fra termosen.

When the landscape opened up a little, we found a great spot for a typical roadside lunch in Norway; fresh bread from the baker, cold cuts and cold drinks from the cooler and a thermos of coffee.

Ved turens ende kom vi til Vinstra øverst i Gudbrandsdalen, der store gårder og vide, langstrakte åkrer preger utsikten fra bilvinduet. Jeg hadde (visstnok) bestilt rom på et høyfjellshotell mer enn 900 moh, 10 km fra Vinstra sentrum. Da vi stoppet for å kjøpe med oss litt kaldt å drikke i sentrum var temperaturen steget til 29 grader og det møtte oss som en vegg av varme da vi gikk ut av bil med airconditionen på! Det var faktisk bra vi kom oss opp på fjellet der det bare var 23 grader- og en flott utsikt til et stille, lite fjellvann, bjellesauer og skog fra vinduet på rommet.

At the end of the day’s trip we arrived Vinstra in the north end of Gudbrandsdalen (dalen= the valley). Wide valleys with big farms were seen form the car window. I had- it turned out – booked a room at a mountain hotel 10 km from the town centre of Vinstra. When we made a stop for getting more cold drinks in twon it was stifling +29 degrees Celsisus outside and I was glad we drove up to more than 900 metres above sea level since it wa only +23 there. AND a lovely view to a small mountain lake, some forest and grazing sheep.

På vår siste dag (som begynte tidlig for mitt vedkommende da jeg ikke er vant til bjellesauer klokka 4 om morgenen!) kjørte vi gjennom hele Gudbrandsdalen ned til Lillehammer, gjennom Gjøvik, til Hønefoss, Kongsberg og til sist var vi hjemme. En super tur med godt selskap, takk til Mannen i Huset for det:-)

At our last day of the holiday trip(which started exceptionally early for me since I am not used to sheep with bells around their necks starting to eat grass around 4 in the morning!) we drove through the entire Gudbrandsdal to Lillehammer, the we drove through Gjøvik, Hønefoss, Kongsberg and home. What an enjoyable trip with excellent company. Thank you Hubby, we had a great time, didn’t we? 🙂

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.