På torsdag kveld satte jeg deigen til no knead-brødet jeg har lest om på denne bloggen, forøvrig en svrt anbefalelsesverdig matblogg:

http://www.matpaabordet.com/2011/01/no-knead-bread-bak-brd-i-helgen.html

en skulle stå natten og neste dag før jeg skulle steke den fredag kveld. Men da ville Mannen på kino, så jeg satte hele sulamitten inn i kjøleskapet i stedet. Lørdag ettermiddag tok jeg den fram igjen og hevet den i et par-tre timer under bakebollen før jeg stakk den i min glaserte leirgryte. Det ble et godt brød! Jeg tror det ville egne seg aller best til suppe, evnt som varmt, ferskt med smør en god ost og fin skinke på en trefjel som forrett, for eksempel.. Hvis jeg skulle bemerke noe, ville det være at tross glasert gryte, må jeg pensle litt fett i bunnen, for skorpa satt fast under! Det andre er at jeg ville ventet til kanskje de siste fem til sju minuttene med å ta vekk lokket, ikke 15 som oppskriften sier, skorpen er litt vel hard etter min smak.. Ellers: prøv selv!

001

I tried a recipie from the above linked food blog this weekend.  The bread is good, I do think it is best with a soup, rather than for sandwiches, or warm and fresh with butter, an unpretentious cheese and a good ham; manybe as a starter. Try yourself! The dough is mixed and stirred a little  the one night. After 18-20 hours on the counter it is turned over and folded a couple of times before rising a couple of more hours before baked in a pot with lid . Very little work involved.

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til

  1. petronella sier:

    Det brødet ser veldig godt ut 🙂

  2. Birgitte Sjøtveit sier:

    Skal prøves. Sjekk her http://blogg.matprat.no/

Legg igjen en kommentar

