Romjul


Så heller det mot nyttår og romjula er snart over.

1. juledag var vi fremdeles bare oss 4. Da tusla vi rundt i komfortable klær og lagde lunsjbord av kald mat; ribbe, medister, wienerpølser (henger igjen fra ungene var små og litt mere kresne), kjøttpålegg, potetsalat, oster, øl, akevitt, brus…Det leses, strikkes, ses filmer, hunden gir enkelte av oss en mulighet for frisk luft…

???????????????????????????????

 

2. dag hadde vi besøk av Studentens kjæreste til middag. Da hadde jeg en halv elgstek i fryseren og jeg tror jammen jeg fant løsningen på det å koke skrelte mandelpoteter: dampkoking uten å forlate kjøkkenet og med hyppig sjekking av framgang!

3. juledag var Den Store KalkunDagen. Da kom mamma, søster og svoger og Venninnen. Kjæresten til Studenten skulle jobbe, desverre. 8 til bords er likevel ikke verst når nevø og niese ikke kunne komme i år. Bill hadde laget sjokolade og gresskarpai så sammen med lefse, kransekake, romkuler og jegveitikkehva… Samt vin til maten og konjakk til kaffen så er det rart vi kan stå oppreist! Jeg tok ikke bilde av bordet men her er dekorasjonen jeg laget.???????????????????????????????

I dag har jeg vært til frisøren, første gang på et par år (!) og etterpå måtte jeg og Mannen til Heddal på en tur vi forsåvidt ikke ønsket å ta, men sånn ble det. Likevel rakk vi hjem til noen ærend her i byen før vi spiste restene fra igår til middag. Nå er jeg mør for en sofa kveld med TV og strikketøy.

Apropos strikketøy: Studenten har strikket en lue på to dager og kjøpte garn til en til rett før butikken stengte i dag; nå er hun pinadø halvveis på den også! Jeg sitter fremdeles med den grå, kjedelige jeg startet på samtidig med hennes første og min eneste unnskyldning er at jeg strikker på tynnere pinner. Jeg vet det; det var en tynn unnskyldning! Jeg må innse meg slått nå…

Mens jeg sitter her og vegeterer koker jeg kraft på skroget av kalkunen sammen med litt løk, gulrot og selleristang.

???????????????????????????????

We have gotten through a lot of meals, wonderful meals and good drinks and are still alive and upright. Barely. Christmas Day it was still just the four of us. We have a lunch spread that day, no hot meal. On boxing day Kristis boyfriend came for dinner, we had moose roast. Then it was the Big Turkey Day yesterday with 8 of us at the table.  Bill had baked chocolate and pumpkin pies for dessert and together with a few other sweet things, wine and cognac  we had more than enough of it all.. Today I’ve been for a haircut, for the first time in a couple of years. Then Hubby and I had to take a trip out of town and back but still managed to squeeze in a couple of errands uptown before leftover dinner. Now I am good and ready for an evening on the couch, watching TV and maybe do some knitting. Kristi started a hat around the same time as I started one this Christmas, she finished hers in two days and bought yarn before the stores closed today.. nwo she is halfway on the next one, while I still work on the same one. I have to realize I’m out-knitted! I better tend to my grey yarn/boring hat. In the mean time the broth for turkey soup is simmering..

 

 

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Romjul

  1. petronella sier:

    God jul Lisbeth og godt nytt år 🙂

Legg igjen en kommentar

