Om en hyggelig helg, kunst , bøker og litt jobb..


Så farer vi videre på starten av skoleåret. I helgen dro jeg til Kristiansand med Studenten og Kjæresten, som også skal begynne et studium der, og vi satte oss i bilen rett etter jobb. Med en liten stopp for å låne toalett på en eller annen besinstasjon tar det 5 timer. Vi kjørte langs Nisser, og jeg liker den strekningen godt for det er lite trafikk og et forholdsvis variert landskap, små bygder, vann og gamle hus å få øye på. Jeg fikk sove i Studentens seng, mens hun selv tok til takke med madrassen på gulvet på sin lille hybel.

Lørdagen regnet det sånn dann og vann men vi hadde en kos dag i byen. Sørlandet Kunstmuseum ble avlagt et besøk og der var det mange bilder vi likte. For eksempel dette av Oscar A Wergeland, han med maleriet av Eidsvollssamlingen av 1814, vet du.

Et annet vi likte godt var Sverre Mallings kull-tegning som var full av fabelaktige detaljer og var satt sammen av mange tegninger til denne helheten, et nitidig arbeid, uten tvil:

Så var det også noen arbeider av Munch der.

En dame jeg har lest om, er Else Marie Jacobsen som er en flott tekstilkunstner som nå er over 80 år. Hun har vært svært politisk i mange av sine arbeider, men her er ett som hun har vevd med innlagte tegninger av steder hun har vært i sitt lange liv. Veldig morsomt å studere på nært hold.

Vi så også på mer moderne kunst, noe ga meg noen tanker verdt å tenke, noe var bare uforståelig…

    

 

Etterpå var det opp med paraplyen og et par innkjøp av praktisk art, og så litt lunsj på et bakeri som tilbød deilig kaffe og vidunderlig, fersk gjærbakst.

Vi fikk handlet for de Unge Menneskers frysere og kjøleskap etter dette og på kvelden spiste vi gode biffer på Egon. Det var i det hele tatt en veldig koselig helg, og etter en langsom søndagsmorgen med masse kaffe, litt strikk og småprat, satte jeg meg i bilen igjen- og det på sommerens varmeste dag! Akkurat det var jo litt dumt, men Lars Saabye Christensens lydbok  «Bernhard Hvals forsnakkelser»  holdt meg i ånde store deler av veien. nå er jeg snart ferdig med boka- og det er en dypt tragisk og allikevel så morsom bok, velskrevet som vanlig fra Christensen, etter min mening. Nå er det bare til og fra jobb med resten, tenker jeg. Mens i pocket utgave må jeg for alvor gi meg «En bølle på døra» i vold, skal jeg rekke å lese den ferdig før begynnelsen av september. Har kommet i gang, da..

Nå er jeg midt i jobbuka igjen og der er det nok å ta fatt i, mange rutiner å prøve å få på plass og i morgen er det fjelltur med skolen. Da skal vi gå Solstien på Gvepseborg. Den kan du lese mer om HER og HER.

I have been to Kristiansand with the Student and the Boyfriend who both are starting school this week and we had a great weekend , visiting the museum, going to the bakery for lunch and eating a good steak at night. I slept in my daughter’s room on campus, she has an extra matress there for visitors. I drove back on Sunday, the warmest day this summer, but my audio book kept me company for most of the five hour drive.

 

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

