Solstad og Solheim


Da var jeg ferdig med Dag Solstads «Genanse og Verdighet» og det er første boka av denne forfatteren. Det i seg selv er vel litt rart for en som leser ganske mye, men jeg tok meg på tak og lånte en bok da han hadde vært her på biblioteket på Rjukan for en stund siden. En bra bok! Språket understøtter den Elias Rukla som du leser om. Det er en roman med flere lag; tilsynelatende skjer det lite  annet enn at han får et raserianfall fordi paraplyen ikke åpner seg og det kan virke aldeles utenfor hans karakter og oppføre seg sånn. Når du er ferdig med boka skjønner du veldig godt hvorfor paraplyen avstedkom nettopp det, likevel lukker du romanen med mange nye spørsmål. Det i seg selv er jo ikke dumt- akkurat i dette tilfelle. Kunne gjerne tenkt meg å diskutere denne boka med noen. Og så ble jeg nysgjerrig på å lese en bok til av Dag Solstad. Han skriver lange, kronglete setninger her, når han intervjues fullfører han jo ikke en eneste setning på vanlig vis. Begge deler gjør at man må anstrenge seg en smule. Det gjør jo slett ingenting…

 

…jeg som i forrige innlegg påstod jeg hadde en nøtt til hjerne. Selvsagt tror jeg jo innerst inne jeg er ganske normalt utstyrt, ja, tilogmed med en viss evne til dypere refleksjoner om nødvendig. Og nu går Tine Solheim-strikkingen så meget bedre! Men omgangene er lange, det skal jeg bare ha sagt..

I finished reading a Norwegian novelist that is quite established and renowned. First I read of him. I liked it a lot but will not get into it in English here. The knitting is also coming along. Finally! So I don’t appear quite as unintelligent today as in last post in this blog. My self confidence is re-established.. But man, are the rounds long on this knitting!

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Solstad og Solheim

  1. Kari sier:

    Hei!
    Det ser lekkert ut 🙂
    Ønsker deg lykke til videre!
    Vakre tanker fra K@ri*

  2. bente sier:

    Gleder meg til å se mer av det strikketøyet. Det så lekkert ut. Gode bøker i ferien er ikke å forakte. Her har jeg en god bunke som jeg skal lese i løpet av ferien. Været vi har om dagen innbyr jo til lesing. Ha en flott dag med eller uten sol.

Legg igjen en kommentar

