Rock’n roll. For noen. Og litt om sist leste bok


Det er Rockefestival i byen. Vi bor ikke langt unna festivalområdet, men hører ingenting om natten, heldigvis. Ikke er vi der det skjer heller, selv om det sikkert er verdt å høre Sivert Høiem i kveld.. Mannen går langsomt rundt på krykker, ikke spesielt festivitas i ganglaget der enda, siden han kom hjem fra Ullevål med ny hoftekule og -skål for noen dager siden. (Alle skruene har de visst beholdt bortover i bekkenområdet, røntgenbildet så ut som et bilde av en kam..) Studenten og Kjæresten er på festival, da, og Tenåringen er ute på en eller annen fest hun også, men alle havner alltid i sine senger i løpet av sen kveld/ natt så jeg er ganske avslappet til det hele. Selv har jeg prøvd å få litt skikk på huset i dag og ellers sovet på ettermiddagen. Ei dame som meg må ta seg inn litt! Det har vært en veldig travel uke, på jobb har det vært mye utenom det vanlige. Selv om det er hyggelig , blir man litt tappet av sånt. Vi har vært på tre forskjellige turer/arrangementer utenfor skolen med 4.klassen min og selv har jeg vært på tre ekstra møter! Selvsagt må man ta igjen det man mister av planleggingstid på annen måte, men på fredag var det  ikke mye igjen å ta av da klokka nærmet seg halv fem heller!

Nå har jeg og Emma vært ute i lett regn. Hun har luktet på alt mellom himmel og jord langs vår vei- og jeg har dratt inn duften av syriner. Nå skal det bli litt langsom strikk her, jeg er på en måte » mellom prosjekter» og ikke spesielt strikke-inspirert om dagen. Det har gått mest i lesing.

Jeg var på det månedlige møte i «Maana Leseloge» på torsdag og der diskuterte vi Margaret Atwoods «Den blinde morderen». Det var nok den boka som har generert mest samtale i gruppa av de 5 vi har lest. Jeg var veldig begeistret. Jeg synes forfatteren skriver veldig bra, karakterene blir troverdige mens du leser, oppbygging av romanen likte jeg også. Det er en roman i romanen, noe som gir ytterligere en dimensjon til boka.Språket hennes er flott. Det er flere lag i romanen også, historien settes dessuten inn i en historisk og  samfunnsmessig ramme. Slik jeg ser det, dreier det seg om hvordan vår bakgrunn og vår sosiale kontekst gjør oss til den vi er mens vi likevel tar valg  ut ifra personlig ståsted  til enhver tid- og disse valgene har konsekvenser. Altså en bok jeg anbefaler! Men ikke les den fort. Du må gi deg selv litt tid til å tenke. Siden jeg begynte i lesgruppa, har jeg skrevet litt underveis i en notisbok, det hjelper meg til å reflektere mer mens jeg leser.

In  town is the Rockfestival  this weekend. I am at home, though, together with Hubby who got out from the hospital with his new hip and is on crutches for a good while yet. The Student and Boyfriend is there however, the Teenager is also out this evening, at a party.  It’s been a busy week, I ve been to three events /excursions with my grade 4 and myself I have been to three different meetings after teaching hours. Then , of course, you have to make up for lost planning time yourself but by four thirty on Friday it was just nothing left in me!

I have spent the day getting the house in a bit better state today as well as having a long nap which I needed. I got back from a walk with Emma a few minutes ago. It’s raining a little and the lilacs smell wonderfully. Now I am jsut going to knit a few stitches. I am not much of a knitter these days, it’s been mostly reading since I started in my reading group. The last book, The Blind Assassin by Margaret Atwood, generated the longest, most interesting talk so far in our group. I really liked the book myself. She has a great language and her novel, that also has a novel in the novel, provides layers that challenges you as a reader. The characters become very real and vivid while reading, the social and historical aspect of the book  provides a perfect setting for – what I consider- the main theme; our social context shapes who we are but we still have a responsability to make choices throughout our lives. Since I started in this reading group I have kept a notebook where I jot down thoughts while reading, something I find useful for reflections.

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

