Å lese om hva man skal lese


Lørdag formiddag. Kaffe, aviser. Klassekampens Bokmagasin som kommer hver lørdag. Jeg har ikke lest godbiten enda, bare bladd og sett at det er en artikkel om Roald Dahl i den. Roald Dahl som jeg har både norsk (4.klasse)og engelsk (6. og 7. kl) leseprosjekt om på skolen.  En artikkel om Susan Sonntag- som jeg skjønner jeg burde lese noen essay av en eller annen gang, en omtale  av Sara Azmeh Rasmussens roman Skyggeferden -jeg så også intervjuet med henne på FrokostTV denne uken (forøvrig et ikke alltid særlig bra program, spør du meg; hvilket du slett ikke gjør)- og en roman av Helle Helle (lett å huske..) som omtales av Kjersti Rorgemoen. Masse interessante ingredienser i godbiten med andre ord..

Dessuten inneholdt hoveddelen av avisa et langt intervju med Lars Saabye Christensen som var en nytelse å lese. Han er jo en fabelaktig forfatter og denne gangen sier han- blandt annet (!)- at det er ekstremt mange programmer på tv der folk presser seg nifst langt for å nå fjelltopper: «Jeg skulle gjerne sett en som satt seg ned midtveis og sa «faen, jeg gidder ikke mer, jeg bare setter meg her».» Dette i forbindelse med at han er interessert i den som – slik Jan Erik Vold beskriver det i «Toernes sang»- er en toer, ikke en ener i samfunnet.

Ja, skulle du sett; der så du hvilken avis jeg prioriterer å få i postkassa om  morgenen , jfr. tidligere innlegg her om ikke å være politisk.  For likevektens skyld; jeg leser også Aftenposten på nett.  Jeg er da tross alt et ganske pragmatisk menneske. ;-D. (Forøvrig ber jeg om unnskyldning for mine uttallige tegnsettings-overgrep i dette innlegget. Jeg er litt «høy» på at jeg kan gjøre som jeg vil i egen blogg og ta litt lett på det om ønskelig)

 Til sist, om lesing: Jeg er midtveis i Murakami-boken- fremdeles ikke spesielt imponert. Kan noen overbevise meg?

This post is basically all about Norwegian newspapers, authors and what books to read..

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Å lese om hva man skal lese

  1. livetleker sier:

    Jeg får også Klassekampen hver lørdag, og det er en glede. Særlig er det flott med bokmagasinet. Dagens har jeg ennå ikke lest, men nå har du fristet meg.

Legg igjen en kommentar

