Og Filharmonien akkompagnerte (and the philharmonic orchestra played along)


 

Å som jeg har misunt Slagt en hellig ko sine ponchoer. Hun strikket like godt to av dem – og mener det er «litt» strikking» om dagen. Men jeg fant ikke ut av å få tak i bladet med mønsteret her i Norge.  Men så tok jeg bank-kortet i lomma og hunden i båndet og travet ned til bladkiosken. så gikk jeg systematisk til verks i blad hyllene, forbi der jeg vanligvis finkjemmer hver utgave av interiørblader og bort i mot det jeg ser er håndarbeidsseksjonen. Der ( fiolinene begynner å spille) : Bladet Alt om Håndarbeide! (Bratsjen faller inn sammen med fiolinene). Det er nummer 11 som står i hyllen (bratsjene stilner..)Jeg tar det med meg til disken sammen med Debbie Bliss bladet( som sikkert også inneholder mye jeg liker men neppe kommer til å rekke å strikke i mitt liv) og tenker at jeg kaster bort pusten da jeg spør om de enda har nr 10 inne, gjemt et eller annet sted (såvidt jeg hører  fiolinene nå..) Damen bak disken sier at de har pakket ned eskene med de gamle bladene for avhenting mandag, hun skal se for meg (alle strykerne faller inn på likt og med en svak crescendo). Der kommer hun tilbake- med utgave nummer 10 (blåserne stemmer i!)

En fryktelig tanke slår ned i meg: kanskje det ikke er det samme i norsk utgave som i dansk! (diminuendo!)Jeg blar febrilsk, og der: allerede på side 6 lyser den i mot meg: OPPSKRIFTEN! ( hele Filharmonien stemmer i med forte fortissimo!) HURRA!! Og jeg som bare har vært noen meter unna bladet i flere uker! Takk Liselotte for at du strikket nr to og skrev om det på Facebook nettopp denne uken mens jeg enda kunne reddes!

 

Det er bare ett lite minus…….. Armene vil ikke.  Å jeg skal nok klare å hvile dem friske jeg. Nå har jeg jo noe riktig forlokkende som motiverer! (PS! Ja jeg er fullstendig og smertelig klar over at jeg ikke kommer til å se ut som modellen! Shush på deg!)

I have for the longest time envied Slagt en Hellig ko for her two knitted ponchoes and thought the patterns  impossible to find here in Norway. I decided to go see at my local magazine-«pusher». I combed the shelves, past the interior decorating magasines I love so much and over to the craft section. What do I see?! (violins starting!)THE magazine. (the violas come in as well) It is however issue 11 and I know it should be issue 10 (the violas go quiet) (I have also grabbed the Debbie Bliss magazine that I’m sure contains several cool things I’ll never have time to knit) I ask the lady at the lady at the counter if she should happen to have  the previous issue laying around somewhere , thinking I’m waisting my breath. She says she has packed them to get picked up on Monday! She disappears into the back of the store.. (all the strings come in with a modest crescendo). She comes back with issue number 10 in hand! (the woodwinds join in now!) Then a terrible thought strikes me: What if the Norwegian issue #10 is not equal to the Danish one that Liselotte has used!? (diminuendo!) I desperately leaf through.. and there; on page six it is! THE poncho pattern (and the entire philharmonic orchestra plays forte fortissimo). I have walked around just a few metres from this magazine all this time! Thank you, Liselotte , for knitting poncho #2 just now and posting it on Facebook so that I got my hand on this pattern before it disappeared from the store.

Now the only thing missing is a couple of arms that will cooperate! Oh, I’ll rest them all better. I have a motivational goal now. (And yes, I DO know I’ll look nothing like the model in it. So shush!)

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Og Filharmonien akkompagnerte (and the philharmonic orchestra played along)

  1. Kristine sier:

    du skriver så herlig, syns jeg hører orkesteret jeg !
    med den ponchoen har du mange timers kos foran deg.
    jeg fullførte en genser til min sønn her om dagen, (julegave),men etter å ha fått
    prøvd den på et par andre herrer, måtte jeg innse at den var for kort, så nå har jeg rekt opp ned til
    innfesting av armer (raglanfelling), så det blir en del ekstra timer. Hadde vært greiere om han ikke
    hadde blitt så lang – 193 cm ………..

    • lisbeth58bula sier:

      Takk for ros, det hender inspirasjonen kommer (fra garn! Haha!) Får vente litt den ponchoen for armene tåler bare noen få runder på alpakka -hals om kvelden. Sørens armer- aldri vært plaget av sånt før jeg!

    • lisbeth58bula sier:

      Ja, høyden på barna ble litt ujevn.. Men du klarer brasene for en på 193 du! Selv om det nok er greiere med barnebarn strikk 🙂

  2. Kari sier:

    HALLO!!!
    Kan jeg få være vennen din videre? Jeg kom for sent for det bladet!!! Og det har blitt lett både i Norge og Danmark, og jeg har vært på grensen til å spørre Superstrikkeren i DK, men jeg tror ikke det hadde funket da….
    Kan jeg FÅ KJØPE en kopi? Det står ikke annet strikk i mitt hode i det hele tatt! Den er da bare SÅ lekkert!!! Har du bestemt hvilket garn du skal strikke den i? Jeg regner ikke med at den er produsert i et garn som vi finner i våre hyller…. Har du tenkt å strikke med eller uten hals? Løs hals er kanskje en praktisk løsning…. Jeg tenker bare.
    La meg få høre fra deg er du snill, og ja, jeg betaler med glede for den oppskriften! Du har virkelig gjort godt detektivarbeid her da!
    Vakre tanker fra K@ri*

    • lisbeth58bula sier:

      Send meg en mail på lisbethbula@gmail.com så «årnær det sæ», Kari! Det med halsen løs var jammen en ide! Nei har ikke tenkt på garn enda, bare at jeg sikkert må gå opp til garn i en pinnestr. over . Det skal noe til å gå rundt hele meg, skal jeg si deg, uten at «loose fit» blir en meningsløs term 😀

  3. livetleker sier:

    Er det den ponchoen som Liselotter Weller i Slagt en hellig ko-bloggen har strikket to av? Den ser så fin ut.

Legg igjen en kommentar

