Om poesi og døgnrytme. ( On poetry and circadian rythm)


En melding fra Mannen i Huset tikket inn på mobilen kvart på sju i morges. Da satt han på flyplassen i Pusan, Korea og ventet på fly til Japan. Så reiser han derfra til London  i morgen og er på Gardermoen tidlig kveld.  Etter to og en halv uke , tre helger, hjemmefra kommer han til å sukke høyt av velvære i dagesvis etterpå. Det gjelder bare å komme seg inn i riktig døngrytme, noe som ikke alltid er lett. Jeg er bare glad jeg er den som er hjemme ved peisen!

Selv ble jeg liggende og lese «The Help» på senga inntil trangen til kaffe ble for sterk. Det er huskaldt,  jeg fyrer mens jeg besøker mine vante internett sider og leser aviser og ett og annet dikt fra Nobelprisvinneren i litteratur, poeten Thomas Tranströmer.  Da jeg var ung leste jeg mye mer poesi enn jeg har gjort de senere årene, men nå har jeg begynt å bli litt flinkere igjen. Jeg ante ikke hvem han var før han fikk prisen, men jeg liker diktene svært godt. (det skulle vært artig å visst om det var noen som av og til besøker bloggen min som også leser poesi…)

I woke upa t a quarter to seven by an sms on my phone. It was the Man of the House who was at the airport in Pusan, Korea. He is off to Japan and then tomorrow he is travelling to London and will be in Oslo in the early evening. After two and a half week away from home, three weekends, I bet he’ll sigh contently for days being at home. It’s just a matter of getting back on track timewise, then, which can be hard. Myself, I am just happy to be the one staying at home. I stayed in bed reading «the Help» for a while, until I had to get coffee. Now I am reading newspapers, visiting my usual websites and  reading some poems by the Nobel prize winner of literature; Thomas Transtömer. When I was young I read quite a bit of poetry and now I am trying to pick it up again, lately I have borrowed a few poetry books at the library. (I wonder if any of my blog visitors ever read poetry…)

Om lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Om poesi og døgnrytme. ( On poetry and circadian rythm)

  1. Frk Myssen sier:

    Joda, jeg læser gerne poesi, helst dansk og norsk. Men er også lidt præget af mit studie i nordisk litteratur og tidligere job som boghandler 🙂 Blev glad da jeg hørte at Tranströmer fik prisen! Og også lidt glad for at blive mindet om Pusan, som du nævner i din blogpost, der findes det mest fantastiske fiskemarked i Pusan. God weekend.

    • lisbeth58bula sier:

      Hyggelig at du skrev en kommentar i min blogg Frk Myssen. Et studie i litteratur hadde vært morsomt, men nå får jeg vel holde meg til min faste jobb i skolen… Pusan har jeg adlri vært i selv, men søsteren min har bodd i Korea i et halvt år med sin familie så jeg har jo hørt mye om stedet. God helg til deg også!

Legg igjen en kommentar

